Välkomna

Hej och välkomna!
Denna blogg tänkte jag skulle handla om XNA 3dprogrammering, eftersom det är brist på svenska tutorials på just
XNA 3d programmering så tänkte jag gå igenom vad jag lär mig och göra en svensk tutorial om hur man göra 3d-spel på XNA. Förutsättningarna är dock att du ska kunna någolunda C# och basics i XNA. Det kan vara bra att börja med 2d programmering, bra tutorials finns i www.csharpskolan.se. I nuläget så är jag inge vidare skillad på att programmera i 3d på XNA men tänkte därför börja från första början och skriva om vad jag lärt mig stegvis. Ge gärna feedback och kritik, det behövs för att utvecklas.

Om XNA:
XNA är ett framework skapat av Microsoft just för att göra det lätt för individuella spelprogrammerare att skapa spel. Nackdelen är dock att man är bunden till just microsofts produkter så som bl.a. Xbox360, Windows PC, och Windows Phone. XNA gör det enkelt att skapa spel och resultaten blir ändå bra. Gears of war är ett exempel på ett spel som är skapat med XNA. Det är just därför den inte finns på bl.a PS3 ;) bara till xbox360. Läste på nån artikel att även Halo ska vara skapat i XNA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0